متن شایعه :
” تحریم عزاداری از زبان امامان اهل بیت علیهم السلام:
روایت اول: أنّ الإمام الحسین(علیه السلام) قال لزینب(علیها السلام): “یا أختاه إنی أقسمت علیک فأبری قسمی، إذا أنا قتلت فلا تشقی علیَّ جیبا، ولا تخمشی علیَّ وجهاً، ولا تدعی علیَّ بالویل والثبور.
– ترجمه: امام حسین علیه السلام شب عاشورا به خواهرش زینب علیها السلام فرمود: ای خواهرم تو را به الله قسم می دهم پس قسمم را عمل کن، اگر من شهید شدم گریبان را برای من پاره نکن و بر سر و صورت خود نزن و برای من عزاداری نکن.
آدرس: الإرشاد: ۲۳۲، مستدرک الوسائل ۱ /۱۴۴، اعلام الورى باعلام الهدى الجزء۱صفحه۴۵۷٫
روایت دوم: قال الرسول صلی الله علیه و آله و سلم: “النیاحه من عمل الجاهلیه “
– ترجمه: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نوحه خوانی از اعمال جاهلیت است.
– آدرس: من لا یحضره الفقیه ۴/۲۷۱ – ۲۷۲ کما رواه الحر العاملی فی وسائل الشیعه ۲/۹۱۵ بحار الأنوار ۸۲/۱۰۳
روایت سوم: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لفاطمه علیها السلام: إذا أنا مُـت فـلا تخمشی علیّ وجها ولا ترخی علیّ شعرا ولا تنادی بالویل ولا تقیمن علیّ نائحه.
ترجمه: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به حضرت فاطمه علیها السلام فرمود: (ای فاطمه) اگر من وفات نمودم چهره را نخراش، موی سر خود را نکش، فریاد نزن و نوحه خوانی برگزار نکن.
آدرس: وسائل الشیعه ۲/۹۱۵-۹۱۶، مستدرک الوسائل ۱/۱۴۴، الکافی للکلینی (۳۲۹ هـ) الجزء۵ صفحه۵۲۷
روایت چهارم: قال الإمام الباقر علیه السلام: “أشد الجزع الصراخ بالویل والعویل، ولطم الوجه والصدر، وجز الشعر من النواصی، ومن أقام النواحه فقد ترک الصبر، وأخذ فی غیر طریقه…. …
پاسخ به شبهه:
“تحریم عزاداری از زبان امامان و اهل بیت(ع) !!” :
بر خلاف عنوان و ادعای شایعه، اهل بیت(ع) آنچنان بر عزاداری امام حسین(ع) تاکید داشتند که بعضی از نویسندگان از روایاتی که درباره استحباب آن وجود دارد کتاب های مستقلی مثل کامل الزیارات را نوشته اند!
اهمیت عزاداری امام حسین چنان زیاد است که حتی در کتابهای اهل سنت هم که اعتقادی به امامت امام حسین(ع) ندارند، روایات فراوانی در این باره وجود دارد!
بیشتر روایاتی که در متن شایعه به انها اشاره شده، درباره عزاداری برای نزدیکان فرد است که غالبا به دلیل غلیان احساسات اتفاق می افتد، نه عزاداری امام حسین(ع) که یک حرکت دینی و از بزرگ ترین مستحبات است!
حتی در مورد عزاداری برای نزدیکان هم نهی به کار رفته در روایات، نهی از نوحه سرایی به سبک جاهلیت است که در آن یا گناهان مرده به عنوان خوبی های او نوحه سرایی می شد، یا با عزداری غیر متعارف به خود آسیب می زدند!
منع امام حسین(ع) از عزاداری حضرت زینب(ع) در روایت بالا، مربوط به شرایط خاص کربلا و برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن در آن شرایط بود و گرنه اولین عزاداری که در مدینه اتفاق افتاد توسط حضرت زینب برپا گردید!
نهی از پوشیدن لباس سیاه در بعضی روایات، نهی از شبیه شدن به دشمنان خدا در آن زمان مانند عباسیان بوده والا در سایر دورانها، اهل بیت(ع) از لباس سیاه برای عزاداری استفاده می کردند! در زمان ما هم که رنگ سیاه نشانه حزن و اندوه است، استفاده از آن بلا اشکال می باشد.
انتهای پیام/۹۹
سامانه پیامک : ۳۰۰۰۸۸۳۰۳۰۳۰۰۰پست الکترونیک: info@zakernews.ir