دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر طی نامه ای به گروههای راه یافته به این دوره از جشنواره، گفت که هیچکس حق ندارد تفسیر و حساسیت و تعبیرهایش را ملاک برخورد با تئاتر قرار دهد.
به گزارش شکورنیوز، در نامه فرهاد مهندس پور دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به گروههای راه یافته به این دوره از جشنواره چنین آمده هست:
«به اسم خدا
دوستان و هنرمندان تئاتر ایران، گروههای نمایشی راه یافته به جشنواره
جشنواره تئاتر فجر، جشن گفتگوی تئاتر ایران برای اینکه بتواند به تعهدها و آرمان های خیرخواهانه اش دست یابد و برای آنکه بتواند به وظیفه حرفه ای، اخلاقی و اجتماعی اش عمل کند، بیشتر از هر چیز به اختیار خلاقانه و اخلاقی و اندیشمندانه و قانونمدار احتیاج دارد. همگی می دانیم در برهه هایی پیش آمده که دستگاه ها یا نهادهایی با گرایش های سیاسی و برای نوعی از تسویه حساب یا قدرت نمایی، تئاتر را دستاویز قرار داده اند. این اعمال فشارها اغلب بر بنیان تفسیرها و تعبیرهای شخصی یا گروهی، از یک نمایش یا گاه فیلم و کتاب، شروع شده و به جریانی بر علیه افرادی در رتبه ها و جایگاه های دیگر انجامیده هست. در اینجا برآن نیستم که به کندوکاو این جریان پرداخت کنم ولی اگر به آن اشاره کردم برای این هست که در آستانه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر چند نکته را یادآور شوم. قبل از هر چیز لازم است یادآور شوم که کوشش این دوره از جشنواره بر این بوده هست تا پذیرای بیشترین گروههای نمایشی کشور و شامل گونه گون ترین فرم های نمایشی داخلی و بیگانه باشد. آنچه حالا برای یکایک جامعه تئاتر ایران ارزش دارد این هست که گروههای راه یافته با آسایش و فراغت و اطمینان، آثارشان را برای تماشاگران به نمایش بگذارند و بی بیم و واهمه، جشن گفتگوی فرهنگی خود را بی آغازند.
نخست اینکه جشنواره تئاتر فجر، از طرفی رویدادی ملی هست در بزرگداشت خیزش فرهنگی و مردمی ایران در سال ۱۳۵۷، و از دیگر سو، رویدادی هست فرا ملی زیرا این جشنواره یکی از بزرگ ترین گردهمایی های فرهنگی در منطقه و قاره آسیا هست که توان دارد تهران را به قطب فرهنگی و تئاتری این سوی جهان مبدل کند تا سند فرهنگی زنده ای باشد در رد تبلیغات تروریستی وسیع بر علیه کشورمان.
دوم اینکه بنا به نص صریح قانون، تنها و تنها نهادی که شورای انقلاب فرهنگی به وی اذن داده تا بر اجرای نمایش ها نظارت داشته باشد، «گروه نظارت و ارزشیابی» اداره کل هنرهای نمایشی هست. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پارامترهای روشنی را اظهار کرده و خطوط قرمز را به نحوی نشان داده که تشخیص آنان به تفسیر و تاویل احتیاج ندارد. مفهوم روشن قانون این هست که نمی شود با تفسیر و تعبیر به رد و حذف نمایشی پرداخت. از این رو هیچکس حق ندارد تفسیر و حساسیت و تعبیرهایش را ملاک برخورد با تئاتر قرار دهد.
سوم اینکه نمایش هایی که در هر جای ایران به صحنه رفته اند، مجوز گروه نظارت و بررسی داشته اند و بدیهی هست پذیرفتن شدن این نمایش ها در جشنواره، طبق همان اجراست و بدین ترتیب احتیاج به بازنگری و مجوز بار دیگر ندارد. زیرا نهاد برگزار کننده جشنواره، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی، خود نهادهای بالادستی گروه نظارت و ارزشیابی اند.
چهارم اینکه هنرمندان تئاتر ایران و گروههای نمایش در سراسر ایران با دانش و آگاهی اجتماعی به تولید نمایش می پردازند و بر این نکته واقف اند که جشنواره تئاتر فجر، جشن گفتگوی مردم با تئاتر و تئاتر با مردم هست و این مجال فرهنگی از همین روی با ارزش هست تا همه با هم در آن به صحبت بنشینیم و سرمایه ها و حجم های ملی و انسانی مان را مرور کنیم.
پنجم اینکه اداره کل هنرهای نمایشی و گروه نظارت و ارزشیابی به کار خود واردند، و ستاد جشنواره تئاتر فجر که از بدنه تئاتر کشورند و به حساسیتها و لزوم های اجتماعی، قانونی و اخلاقی نهاد تئاتر آگاه اند، پشتیبان کنش شمایند و زیاد صریح به همه افرادی که نگرانند اعلام می کنند که هنرمندان ایران، ستایشگران و پرورش دهندگان فرهنگ ایران اند و با آگاهی و شادی و خرد، جشنواره سالانه خود را برپا خواهند داشت.
این همه را برشمردم تا گفته باشم که ما با هم، و در یک خانه زندگی می کنیم که کشور ماست، جایی که در آن بالیده ایم و همه توانمان را هزینه می کنیم تا جوانان و نسل های آینده در آن ببالند و مشی و عقلانیت امروز ما، پشتوانه فردای ایران هست. کردارهای ما برای محافظت از خودمان در این موقعیتها نیست، لکن برای آن هست که شجاعت بورزیم و خودمان را برای دیگران، برای هنرمندان و فرهنگ پروران و دانشورزان، هزینه نماییم.
دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر
فرهاد مهندس پور»
سامانه پیامک : ۳۰۰۰۸۸۳۰۳۰۳۰۰۰پست الکترونیک: info@zakernews.ir