رفراندوم درگیری های منطقه کردستان عراق را بیشتر و بحران اقتصادی را تشدید کرد
به گزارش شکورنیوز، یوسف محمد، سخنگوی مستعفی پارلمان اقلیم کردستان عراق ضمن انتقاد شدید از برگزاری رفراندوم در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ و با تقدیر از نقش مثبت ایران در میانجیگری و کاهش تنش میان دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان، از احزاب پیروز در انتخابات آتی پارلمانی و ریاست جمهوری آینده منطقه کردستان خواست تا به منافع مردم توجه کنند و تمامی تلاش خود را در جهت خدمت به آنها بکار گیرند.
به گزارش پرس تی وی، یوسف محمد در گفتوگویی رو در رو با الطاف احمد، خبرنگار پرس تیوی در عراق در واکنش به سوالی در خصوص علل و دلایل ممنوع الورود شدن وی به شهر اربیل در اکتبر ۲۰۱۵ توضیح داد: دلیل اصلی تعطیلی پارلمان، چهار قانونی بود که از سوی پنج بلوک پارلمانی ارائه شد. این بلوک های پارلمانی خواستار اصلاح قوانین ریاست جمهوری بودند به گونه ای که به پارلمان این اجازه را بدهند تا بتواند برای رئیس جمهور جدید برای منطقه کردستان تصمیمگیری کند. حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی، با این طرح پیشنهادی مخالفت کرد و خواستار تمدید دوره ریاست جمهوری مسعود بارزانی در منطقه کردستان شد. حزب دموکرات به منظور جلوگیری از اصلاح قانون ریاست جمهوری منطقه کردستان، از ورود من به پارلمان و همچنین شهر اربیل جلوگیری کرد. آن ها در نهایت قصد داشتند تا مانع از برگزاری جلسات توسط پارلمان کردستان شوند.
یوسف محمد حزب سیاسی دموکرات کردستان و شخص مسعود بارزانی را، تصمیمگیرنده اصلی این اقدام معرفی و ادامه داد: حزب سیاسی دموکرات کردستان، تصمیم گرفت تا اجازه ورود من به شهر اربیل را صادر نکند و این تصمیم توسط مسعود بارزانی و رهبران حزب دموکرات کردستان گرفته شد. زمانی که به اولین ایست بازرسی در شهر کرکوک رسیدم، گروه زیادی از نیروهای مسلح وابسته به حزب دموکرات کردستان در آن محل حضور داشتند و آماده شروع هرگونه درگیری بودند. وقتی به ایست بازرسی رسیدم، به من گفتند که شما اجازه ورود به شهر اربیل را ندارید. از آن ها پرسیدم که چه کسی این دستور را صادر کرده؟ گفتند که این دستور از بالا آمده است. از آنجایی که تمایلی به شروع یک درگیری نظامی دیگری را نداشتم و تجربه تلخی از جنگ داخلی در منطقه کردستان در ذهنم بود، تصمیم گرفتم تا به سلیمانه برگردم.
سخنگوی مستعفی پارلمان اقلیم کردستان عراق هرگونه دخالت نظامی به منظور جلوگیری از انجام وظیفه توسط نهادهای قانونگذار را مصداق بارز قانون شکنی دانست و خاطرنشان کرد: به خاطر این اقدام، حدود دو سال، پارلمان قادر به برگزاری هیچگونه جلسه ای نبود تا زمانی که حزب دموکرات کردستان، حزب اتحاد میهنی کردستان و اتحادیه اسلامی کردستان توافق کردند تا جلسات را به رهبری معاون سخنگوی پارلمان برگزار کنند. آن ها از من خواستند تا به کار خود به عنون رئیس پارلمان کردستان عراق ادامه بدهم اما از این کار امتناع کردم چرا که پیش شرط هایی وجود داشت. آنها به دنبال این بودند که جلسات پارلمان تنها به این دلیل ادامه پیدا کند تا تصمیمی که خارج از پارلمان گرفته شده بود، قانونی شود و این تصمیم، برگزاری رفراندوم بود. از این جهت، من از پذیرفتن هرگونه نقش و سمتی در چنین موقعیتی خودداری کردم تا نقشی در قانونی کردن چیزی که غیرقانونی است، نداشته باشم.
وی مخالفت خود را با رفراندوم برگزار شده توسط رهبر سابق کردستان، مسعود بارزانی اعلام و در این رابطه افزود: من شخصا با آقای بارزانی صحبت کردم و جلساتی را در خصوص مسائلی همچون زمان رفراندوم، دلایل برگزاری رفراندوم و همچنین این مسئله که چه نیازی به برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان وجود دارد، ترتیب دادم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری رفراندوم در این مقطع زمانی، اثرات فاجعهباری را بر زندگی مردم خواهد گذاشت.
یوسف محمد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا مسعود بارزانی علیرغم تمامی مخالفت های داخلی و منطقهای از کشورهایی همچون ترکیه، ایران و همچنین جامعه بین المللی، تصمیم به برگزاری این رفراندوم گرفت، عنوان کرد: به عقیده من، مسعود بارزانی احتمالا این رفراندوم را به منظور قانونی کردن بقای خود بر سر قدرت اجرا کرد که در واقع، تصمیم اشتباهی بود. او می بایست در سال ۲۰۱۳ یعنی زمانی که دو دوره ریاست جمهوری خود را به اتمام رساند، از سمتش کناره گیری می کرد. من هرگز قصد مقایسه بارزانی با صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق را ندارم اما صدام حسین نیز به منظور سرپوش گذاشتن بر اشتباه خود مبنی بر آغاز جنگ با ایران، به کویت حمله کرد و این تصمیم، پایان عمر سیاسی وی را به دنبال داشت.
او بر تاثیرات سوء ناشی از برگزاری رفراندوم سپتامبر ۲۰۱۷ بر زندگی مردم کردستان عراق اشاره و خاطرنشان کرد: رفراندوم، شدت درگیری های منطقه کردستان را بیشتر و بحران اقتصادی را تشدید کرد. همچنین، جدایی و اختلاف بیشتر میان دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان را به دنبال داشت.
یوسف محمد در خصوص انتخابات پیش روی اقلیم کردستان عراق در سال جاری میلادی گفت: انتخابات پارلمان همانند انتخابات ریاست جمهوری در کردستان عراق، می بایست قبل از ماه نوامبر برگزار شود. در اواخر ماه مه سال ۲۰۱۷، من به کمیسیون عالی مستقل انتخابات گفتم تا اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات در منطقه کردستان انجام دهد. اما این کمیسیون این وظیفه را از دستور کار خود خارج کرد و اولویت را به برگزاری رفراندوم در کردستان داد. درواقع، رفراندوم و نتیجه آن منجر به تاخیر در انتخابات پارلمانی در منطقه کردستان شد. اما تابه امروز، هنوز زمان دقیقی برای برگزاری انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری مشخص نشده است. این کمیسیسون می بایست تصمیمات مستقل و بدون تاثیر از احزاب سیاسی را اتخاذ کند اما از وظایف قانونی خود تخطی و در برگزاری به موقع انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری کوتاهی کرد که البته این امر به دلیل اجرای دستور غیرقانونی برگزاری رفراندوم بود.
وی در خصوص عوامل موثر بر تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری عنوان کرد: متاسفانه، از زمان تشکیل منطقه کردستان عراق در سال ۱۹۹۲، انتخابات پارلمان، ریاست جمهوری و حتی استانی در زمان مقرر برگزار نشد که جای تاسف دارد. دو حزب حاکم در منطقه کردستان، همواره نگران برگزاری انتخابات هستند. از این رو، همیشه زمان آن را به تعویق می اندازند که انتخابات پیش رو نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین، با توجه به اینکه نتوانستند به نتیجه مورد انتظار در رفراندوم دست یابند، انتخابات در منطقه کردستان را به تعویق انداختند.
این مقام بلندپایه سیاسی بر لزوم برگزاری انتخابات با تمامیت کامل و توجه به منافع مردم توسط احزاب پیروز در انتخابات تاکید و خاطرنشان کرد: اگر انتخابات با تمامیت کامل اجرا شود، قطعا نقشه سیاسی در منطقه کردستان دستخوش تغییرات سیاسی زیادی خواهد شد. اما نکته حائز اهمیت برای من این نیست که چه تعداد کرسی به حزب دموکرات و یا حزب اتحادیه میهنی و یا دیگر احزاب سیاسی اقلیم کردستان خواهد رسید. برای من مهمترین چیز، برگزاری انتخابات با تمامیت کامل در منطقه کردستان و کنار گذاشتن نیروهای مسلح و نظامی از امور سیاسی است. هر شخص و یا حزبی که قدرت را در دست می گیرد، می بایست به منافع مردم احترام بگذارد و در جهت خدمت به مردم عمل کند و نباید به فکر اقداماتی همچون تقلب در انتخابات، تلاش برای تمدید دوره و یا دخالت های نظامی در منطقه کردستان باشد.
وی با اشاره به تقلب ها و موارد نقض قوانین در انتخابات گذشته، ادامه داد: تقلب های گسترده ای صورت گرفته است. برای نمونه گزارش هایی از حزب اتحادیه میهنی کردستان به دست ما رسیده که در انتخابات استانی سلیمانیه به گونه ای عمل شد که تعداد کرسی های متعلق به جنبش مخالف گوران از ۱۷ به ۱۲ عدد کاهش یافت. در نهایت ۵ کرسی به حزب اتحادیه میهنی رسید و تعداد نمایندههای آن ها از ۶ به ۱۱ نفر رسید. درواقع، تقلب آشکارا انجام می شود و انتخاب رایدهندگان را دستخوش تغییرات زیادی می کند.
یوسف محمد در خصوص تیرگی روابط میان اربیل و بغداد به دنبال برگزاری رفراندوم و همچنین تلاش برای عادی سازی روابط میان دو طرف عنوان کرد: تاکنون، مذاکره همه جانبه جدی میان دولت مرکزی بغداد و دولت منطقه کردستان انجام نشده است. صادقانه بگویم، دولت منطقه کردستان از ضعف مشروعیت رنج می برد. ملاقات هایی که میان مقامات رسمی بغداد و اربیل صورت می گیرد، تنها برای وقتکُشی است. به اعتقاد من، هیچ مذاکره جدی نمی تواند تا قبل از ۱۲ مه یعنی زمان برگزاری انتخابات عراق برگزار شود. شاید پس از این انتخابات و ظهور پارلمان جدید عراق در بغداد و شکلگیری دولت جدید در عراق، شاهد گفتوگوها و مذاکرات جدی میان دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق باشیم.
سخنگوی مستعفی پارلمان اقلیم کردستان از برطرف شدن اقدامات تنبیهی بغداد علیه اربیل همانند تعطیلی فرودگاه ها، در دست گرفتن کنترل تردد از مرزها و … گفت: بحران مرتبط با تعطیلی فرودگاه های بین المللی در منطقه کردستان برطرف شده، هیچ نقطه اختلافی میان دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی بغداد بر سر این مسئله وجود ندارد. اختلاف ما با دولت بغداد بر سر مسائلی همچون قلمرو مورد مناقشه، مسئله گاز و نفت در منطقه کردستان، پیشمرگه کردستان و درآمد فدرال است. این ها مسائل اصلی هستند که بر روابط میان دولت مرکزی و دولت منطقه کردستان تاثیر می گذارند. ما باید تلاش هایی را به منظور بهبود روابط انجام دهیم.
حقوق و مطالبات کارمندان دولت اقلیم کردستان عراق و همچنین ابهامات در لیست کارمندان دولت، از دیگر مسائلی بود که یوسف محمد در پاسخ به آن ها توضیح داد: تاکنون دولت فدرال، حقوق کارمندان دولت در این منطقه را پرداخت نکرده است. به اعتقاد من، تنها حقوق کارمندان سدها که وابسته به وزارت نیرو و آب هستند، پرداخت شده است. اما هنوز کارمندان دولتی شاغل در منطقه کردستان حقوقی را از دولت کردستان دریافت نکرده اند. شهروندان نباید هزینه اشتباهات سیاستمداران منطقه کردستان را بپردازند. همانطور که در عراق نیز عبارت «کارمند خیالی» شنیده می شود، در کردستان نیز با کارمندان خیالی مواجه ایم. این یک حقیقت است تمامی چیزها در این رابطه را می توان انجام داد اما فساد تنها به لیست اسامی کارمندان محدود نمی شود، فساد گسترده ای در منطقه کردستان و دیگر مناطق عراق وجود دارد.
یوسف محمد پیشتر مسعود بارزانی را به ضعف در مدیریت مالی متهم کرده بود که در این گفتوگو در این رابطه گفت: از سال ۲۰۰۳ تاکنون، دولت فدرال در بغداد به تنهایی حدود ۱۱۷ میلیارد دلار را به منطقه کردستان اختصاص داده است. این جدای از منابع موجود در منطقه همانند درآمدهای حاصل از گمرک، مالیات، منابع نفت و گاز و کمیسیون های مربوط به قراردادهای نفت و گاز است که در طی ۹ سال، مبلغی معادل ۱۱۳ میلیارد دلار می شود. اما امروز شاهد آن هستیم که دولت کردستان چندین میلیارد دلار بدهی دارد و می توان این چنین نتیجه گرفت که منابع زیادی در منطقه که درواقع، منابع عموم مردم بودند، به هدر رفته است و من شخصا شاهد برخی از این مسائل بودم. حجمی از این منابع در بانک های اروپایی موجود است که البته این بانک ها قابل ردیابی نیستند. تنها می توان از طریق اقدامات قانونی دولت عراق به آن ها دست یافت. همچنین، برخی اقدامات قانونی و اجرایی نیز از سوی دولت کردستان صورت گرفته تا بتوان این اموال را بازگرداند.
وی با ابراز تمایل از پیشقدم شدن بغداد برای تحقیق در خصوص فساد مالی در اقلیم کردستان عراق، عنوان کرد: ما کاملا از هر گونه اقدام به منظور مبارزه با فساد در کل کشور و همچنین منطقه کردستان حمایت می کنیم. چرا که این فساد، یکی از دلایلی است که موجب ظهور تروریسم در عراق و منطقه کردستان می شود. از این رو، مبارزه با فساد برای عراق و نیز کردستان، بسیار حائز اهمیت است.
این چهره سیاسی پارلمان عراق با تقدیر از فعالیت های ایران در کاهش تنش های میان دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان، افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش مثبت و سازنده ای را در پیشبرد مذاکرات میان دولت منطقه ای کردستان و دولت مرکزی ایفا می کند. برخی از گفتگوهایی که میان منطقه کردستان و بغداد صورت گرفته، به لطف میانجیگری های ایران بوده است. دوستی میان منطقه کردستان و جمهوری اسلامی ایران، قدمتی طولانی دارد و به زمان مبارزه علیه رژیم صدام حسین و شکل گیری وضعیتی جدید در عراق برمی گردد. ایران نقش تعیین کننده ای را در مبارزه علیه گروه های تروریستی همانند داعش ایفا کرده و به عنوان یکی از حامیان نخست منطقه کردستان از زمان آغاز حمله داعش به این منطقه بوده است. زمانی که داعش، اربیل پایتخت منطقه کردستان را تهدید می کرد، جمهوری اسلامی ایران نیروهای نظامی و پشتیبانی خود را جهت حمایت از نیروهای پیشمرگه کرد برای مقابله با داعش به منطقه اعزام کرد. همچنین، روابط تاریخی و سیاسی دیرینه ای میان ایران و منطقه کردستان حاکم است.
وی در خصوص بر عهده گرفتن رهبری گروهی تحت عنوان اتحاد ملی که در واقع، ترکیبی از جنبش های مخالف کرد از قبیل، جنبش گوران، جنبش تغییر، جنبش دموکراسی و عدالت و دیگر احزاب سیاسی را در خود جای داده، بیان کرد: اتحاد ملی به عنوان جایگزینی برای دو حزب حاکم در منطقه کردستان یعنی حزب اتحاد میهنی و حزب دموکرات به حساب می آید که دیدگاه های سیاسی جدید خاص به خود را دارد و راهکارهایی جدیدی را برای شیوه مدیریت منطقه کردستان ارائه می کند. همچنین، دیدگاه سیاسی جدیدی را نسبت به چگونگی روابط میان دولت فدرال و دولت منطقه ای کردستان دارد.
گفتنی است پارلمان کردستان عراق از سال ۲۰۱۵ به صورت غیرقانونی تعطیل شد و یوسف محمد نیز به طور غیررسمی از سوی مسئولان اربیل ممنوع الورود شد. وی متاثر از اختلافات با حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، از سمت خود استعفا کرد.
سامانه پیامک : ۳۰۰۰۸۸۳۰۳۰۳۰۰۰پست الکترونیک: info@zakernews.ir