برای دو نفر دامدار ۶ کیلومتر جاده کشیده شد، یک جاده ۶ کیلومتری با تخریب درختچههای اُرس و گون ارزشمند کشده شده است، یک فعال محیط زیست میگوید این جاده مسیر آفرود و شکارچیها را هموار کرده است و مدیر دفتر ارزیابیهای زیست محیطی سازمان محیط زیست جادهکشی بیضابطه را از چالش های اساسی کشور میداند.
به گزارش شکورنیوز، در منطقه لولش از ارتفاعات روستایی ورسک شهرستان سوادکوه به درخواست دو نفر دامدار ۶ کیلومتر جاده کشیده شد، یک جاده ۶ کیلومتری با تخریب درختچههای اُرس و گون، درختچههایی که بر اساس قانون حفاظت و حمایت از جنگلهای کشور ممنوعالقطع هستند مگر در موارد ضروری و تعداد محدود.
سهیل اولادزاد فعال محیط زیست در این باره میگوید: این جادهکشی مسیر ورود ماشینهای آفرود و شکارچیها را هموار کرده است. نتیجه جادهکشی هم در نهایت ویلاسازی در این منطقه بکر است.
منطقه ذکر شده به دلیل سرمای زیاد تنها چند ماه در سال امکان چرای دام را فراهم میکند.
حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابیهای سازمان محیط زیست در این باره به خبرنگار فارس،گفت: جادهکشیهای بیضابطه یکی از معضلات محیط زیست کشور است و در صددیم با اصول چهلگانه در طراحی، اجرا و بهره برداری از راه های کشور که به وزارت راه ابلاغ شده است به این معضل سروسامان دهیم.
وی با بیان اینکه محیط زیست و وزارت راه در ۱۰ سال گذشته با یک چالش جدی در این باره روبهرو شدهاند،گفت: مسیر اجرای طرحهای عمرانی بخصوص در حوزه راهسازی طوری طراحی شده که محیط زیست دیده نمیشود.
مدیرکل دفتر ارزیابیهای سازمان محیط زیست تصریح میکند: برای اجرای طرحهای عمرانی از کمیسیون ۲۱۵ یا مجوز هیأت دولت و یا سازمان برنامه و بودجه بهره میبرند، وقتی این پروژهها به مرحله اجرا رسید و هزینههای گزافی متحمل شدند به فکر تهیه ارزیابیهای زیست محیطی میافتند، و به این ترتیب برای بسیاری از این پروژهها که مشمول ارزیابی زیستمحیطی میشوند مشکلات متعددی ایجاد میشود، آنوقت وقت است که محیط زیست را محیط ایست مینامند.
وی ادامه داد: هر چند در برنامه پنجم توسعه گفته شده در مرحله امکانسنجی باید ساز و کارهای محیط زیستی در طرحهای عمرانی دیده شود اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم.
جلالوندی ابراز داشت: معضلات این چنینی در شمال کشور به دلیل حساسیت بیشتر مناطق شکل جدیتری دارد چرا که با تخریب جنگلها ما دچار تنش با پروژههای عمرانی میشویم.
اما با مورد جاده کشی ۶ کیلومتری در یک منطقه روستائی دورافتاده، آنهم برای راحتی رفت و آمد دو دامدار فصلی به نظر میرسد جاده کشی بیضابطه تبدیل به یک چالش جدی در کشور شده و محدود به پروژههای عمرانی کلان نمیشود.
به نظر میرسد باید راه چارههای برای این چالش یافت، شاید پای بندی به این اصول ۴۰گانه ابلاغی گام نخست دراینباره باشد.
انتهای پیام/
سامانه پیامک : ۳۰۰۰۸۸۳۰۳۰۳۰۰۰پست الکترونیک: info@zakernews.ir