مدیران روابطعمومی خوشفکر، با یک استراتژی و برنامۀ مدون، هدفهای سازمانی خود در قالب تکنیکها و تاکتیکهای ارتباطی و تبلیغاتی را پیگیری میکنند.
به گزارش شکورنیوز، «حمید شکری خانقاه» مدرس روابطعمومی و تبلیغات یادداشتی تحت عنوان « کمپینهای تبلیغاتی و مهندسی افکارعمومی» نوشته که متن کامل آن در ادامه میآید:
مدیران روابطعمومی خوشفکر، با یک استراتژی و برنامۀ مدون، هدفهای سازمانی خود در قالب تکنیکها و تاکتیکهای ارتباطی و تبلیغاتی را پیگیری میکنند. اما، خیلیها هنوز تصور میکنند فرایند تغییر رفتار اجتماعی چیزی مانند مهندسی سازه و تولید محصول است. آنها فکر میکنند تنها کافی است یک برنامه بریزند، ابزار و منابع لازم را جمع کنند و بعد آن محصولی را که میخواهند در پایان خط تولید به دست آورند. آنها فکر میکنند دانش واقعی و رفتار درست نزد آنهاست و جامعه از این دانش بیخبر است. تنها کافی است که بهنوعی این دانش، مانند آمپول زدن، به مخاطب تزریق شود و آن وقت همهچیز درست میشود. مخاطب میفهمد که اشتباه کارش کجاست و رفتار درست پیشه میکند.
باید توجه کنیم که خیلی وقتها مشکل اصلی نادانی یا کمبود آگاهی نیست. مثلاً تجربهها و پژوهشهای متعددی نشان میدهد که آگاهیسازی برای تغییر رفتار نوجوانانی که مواد مخدر مصرف میکنند روش مؤثری نیست. زیرا بسیاری از آنها پیشاپیش از اینکه کارشان خطرناک و مضر است، آگاه هستند. عادت ما به تکرار رفتارهایی که به محیطزیست آسیب میزنند هم همینطور است. هر چند همۀ ما دقیقاً میدانیم که چه رفتاری صحیح است و چه رفتاری برای محیطزیست مضر است، باز هم کارهایی انجام میدهیم که به محیطزیست آسیب میرساند. بسیاری از مدیران و فعالان محیطزیست در صحبتهایشان به این اشاره میکنند که بیشتر مردم مشکلات زیستمحیطی را نمیفهمند و نسبت به آن بیاطلاع هستند، اما اتفاقا در بسیاری موارد اطلاعات مردم حتی بیشتر از سیاستگذاران است. بیشتر مردم زمانی که باید درباره مسائلی که به زندگیشان مربوط است قضاوت کنند، بسیار باهوش عمل میکنند.
کمپین جامع و هدفمند
هر کمپین تبلیغاتی شامل یک برنامۀ تبلیغاتی هم میشود، ولی هر برنامۀ تبلیغاتی الزاماً یک کمپین تبلیغاتی نیست.
کمپین، یک مجموعۀ همسو و هدفمند و ساختار یافته گسترده از برنامههای تبلیغاتی است. طبیعی است که موفقیت و شکست یک کمپین تبلیغاتی هم بستگی به مدیریت صحیح همین یکپارچگی دارد.
ویژگی کلیدی یک کمپین همهجانبه، جامع و ۳۶۰ درجه بودن آن است(Holistic).
یک کمپین ۳۶۰ درجه برنامهای است که از منظر محتوای پیام، حامل همه جنبههای موضوع یعنی استراتژیک (Strategic)، مفهومی (Conceptual)، تصویری (Visual) و کلامی (Verbal) باشد. در عین حال و از منظر ابزاری نیز، هم ابزارهای بالای خطی (ATL) و هم زیرخطی (BTL) را پوشش دهد.
یکی از ویژگیهای کلیدی کمپین این است که متناسب با شرایط محیطی باشد(Context Oriented).
اولین گام این است که بتوانیم به مخاطب بفهمانیم مشکل و دغدغهای خاص وجود دارد و بعد به آنها اطلاع دهیم که چارهای عملی برای حل مشکل هم وجود دارد. بیشتر مردم عملگرا هستند. یک کمپین جامع، باید در همه زمانهای حال، آینده و گذشته دغدغه ارتباطی و تبلیغی را در نظر بگیرد و با جریانات اجتماعی همراه باشد….
در ششمین کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی اصول و تکنیکهای حرفهای طراحی و برنامهریزی کمپینهای تبلیغاتی را گامبهگام مطرح خواهیم کرد.
سامانه پیامک : ۳۰۰۰۸۸۳۰۳۰۳۰۰۰پست الکترونیک: info@zakernews.ir