این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش است که حدود صلاحیتهای قوای مجریه و قضاییه در تهیه و ارائهی لایحهی قضایی به مجلس و راهکارهای حل چالشهای بین دو قوه چیست.
به گزارش شکورنیوز،بند ۲ اصل ۱۵۸ قانون اساسی به صلاحیت رئیس قوهی قضاییه در تهیهی لوایح قضایی اشاره کرده است، با این حال مفاد اصول ۷۴ و ۱۰۲ قانون اساسی و مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ مبنی بر عدم تصویب اصل ۱۴۴ پیشنویس قانون اساسی حاکی از عدم صلاحیت رئیس قوهی قضاییه در ارائهی لایحه بهطور مستقیم به مجلس شورای اسلامی است. این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش است که حدود صلاحیتهای قوای مجریه و قضاییه در تهیه و ارائهی لایحهی قضایی به مجلس و راهکارهای حل چالشهای بین دو قوه چیست. لزوم اصل همگرایی بین قوا و رعایت ملاحظات هر قوه بهطور خاص در تهیه و ارائهی لایحهی قضایی به مجلس، ایجاب میکند هر دو قوه بهصورت توافقی، لایحهی مشترکی ارائه کنند و در صورت اختلاف دیدگاه، نظرهای هر کدام بهطور مستقل برای تصمیمگیری به مجلس ارائه شود. رسیدن به این هدف، مستلزم توجه به این موضوع در سیاستهای کلی قانونگذاری است.
واژههای کلیدی: دولت، رئیس قوهی قضاییه، لوایح قانونی، لوایح قضایی.
نویسندگان:
علیمحمد فلاحزاده: استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
یحیی مزروعی ابیانه: دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشریه دانش حقوق عمومی – دوره ششم، شماره ۱۷، بهار و تابستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.
سامانه پیامک : ۳۰۰۰۸۸۳۰۳۰۳۰۰۰پست الکترونیک: info@zakernews.ir